< nazaj na novice

11. februar 2019 / Pomembno

Kraj: Ig pri Ljubljani

100 let slovenskega vojaškega letalstva skozi čas

Ni veliko stoletnih za slovenske vojake pomembnih jubilejev, s katerimi se Slovenci lahko pohvalimo. 11. januarja 2019 so v gradu Brežice slovenski vojaški letalci praznovali 100 let, odkar je na bojno nalogo poletel letalec slovenske letalske enote. Letalci praviloma postanejo ljudje, ki želijo biti svobodni kot ptica, vojaški letalci pa želijo biti ptica na svobodnem nebu svoje domovine. Slovenci smo se uvrstili v pionirje vojaškega letalstva. Začenši z Edvardom Rusjanom so slovenski piloti razvijali letalske in bojne sposobnosti v letalstvih skupnih držav, Avstroogrski, Kraljevini SHS, Kraljevini Jugoslaviji, med drugo svetovno vojno v letalskih silah zaveznikov, v narodnoosvobodilni vojni, nato SFRJ Jugoslaviji in v Teritorialni obrambi Slovenije in Slovenski vojski v katerih so bila v rezervi letala aeroklubov, piloti in padalci. pred in po osamosvojitvi.
V decembrski številki revije SV je izšel poster »Slovensko vojaško letalstvo skozi čas« posvečen 100 letnici slovenskega letalstva. Urednik Pišlar z nepodpisanim posterjem priznava 100 let kontinuitete slovenskega vojaškega letalstva, v kar uvrsti tudi eskadriljo kraljevega letalstva bazirano v Cerkljah, ne omenja, torej ne priznava pa letalske eskadrilje TO in letalsko-padalskih vodov pokrajin TO in primorskega rojaka pripadnika TIGR pilota Petra Križaja in pilota Mirka Plehana, ki je 1918 opravil prvi bojni polet za Narodni svet v Ljubljani. Vsi narodi, države in posebej vojske negujejo tradicije in zgodovinski spomini na dosežke na katere so ponosni. Nobenega razloga ni, da bi se SV sramovala pilotov in mehanikov Teritorialne obrambe. Uredniku je zgodovinska komisija ZVVS posredovala članek o stvarni zgodovini slovenskega letalstva, vendar ga ta ni hotel objaviti. Nasprotno, v januarski številki Revije SV je objavil intervju s poveljnikom 15. polka SVL, v katerem navaja bojni polet leta 1919 zatem pa preskoči na  najpomembnejši datum v zgodovini SVL, prelet Gazele 28. junija 1991. Če že urednik revije SV Pišlar ne pozna ali noče poznati 100 letne zgodovine slovenskega vojaškega letalstva, bi ga moral poznati polkovnik Brecelj.
V decembrski številki revije OBRAMBA je objavljen dvostranski poster »Slovensko vojaško letalstvo skozi čas« z opisom dogodkov ob razpadu Avstrogrske in nastanku slovenskega vojaškega letalstva. Na posterju so slikovno in grafično prikazani nekateri mejniki razvoja slovenskega vojaškega letalstva. Avtor posterja ni znan, ker pa je enak posterju, ki ga je objavila revija Slovenska vojska. Sklepam, da je iz istega vira, kar pa uredništva OBRAMBE ne odvezuje odgovornosti za pomanjkljiv prikaz dogodkov v sto letni zgodovini slovenskega vojaške letalstva, (SVL). Zlasti ker je Revija Obramba junija 2012 izdala posebno številko posvečeno 40 letnici trenažne eskadrilje TO. Iz posterja je razvidno, da je dan slovenskega vojaškega letalstva posvečen ljubljanski letalski stotniji, ki je 12. januarja 1919 izvedla prvo bojno nalogo v podpori bojev za severno mejo. Dan prvega bojnega poleta je upravičeno Dan slovenskih vojaških letalcev. Ne smemo pa pozabiti, da je prvi bojni polet po nalogu Narodnega sveta proti italijanskemu bojišču opravil pilot Mirko Plehan 2. novembra 1918, mariborska letalska stotnija pa je 15. decembra 1918 sodelovala v proslavi osvoboditve Maribora. Revijo Obramba bralci sprejemajo kot nepristransko glasilo na področju obrambe in varnosti. Med drugimi pričakujejo objektivne, strokovne, resnične in popolne informacije o vojaški zgodovini Slovencev. Objavljeni poster zgodovino letalstva prikazuje pomanjkljivo, oziroma nekatere zgodovinske dogodke izpušča. Letalski stotniji v Ljubljani in Mariboru so 14. in 15. decembra 1918 ustanovili slovenski častniki, piloti rajnkega avstrijskega letalstva. Delovali sta pod slovenskim poveljstvom in v podporo bojem za severno mejo. Uradno sta bili v sestavi vojske države SHS, ustanovljene 1. decembra 1918, kar ne zmanjšuje njunega pomena za slovensko vojaško letalstvo. Drugi mejnik je po mnenju avtorja posterja leto 1939 ob prvem pristanku letal na letališču Cerklje, kjer so pristala letala Vojske Kraljevine Jugoslavije. Naslednji mejnik je v posterju prelet helikopterja JLA v sestavo TO, leta 1991. Avtor v posterju navaja za zgodovino slovenskega vojaškega letalstva pomembne dogodke iz letalstva države SHS in Kraljevine Jugoslavije in samostojne Slovenije. Ne omenja pa vseh za zgodovino slovenskega vojaškega letalstva in letalcev pomembnih dogodkov med leti 1918 in 1991. Poveljnik 15. polka VL SV na proslavi v Brežicah ni niti z besedo omenil letalstva TO. Očitno je, da o dogajanjih v zvezi s slovensko vojaško zgodovino pred letom 1991 posamezniki in skupine v SV imajo luknje v spominu ali pa so neobveščeni o vojaških dejanjih in tradicijah Slovencev. Ponavlja se enak odnos do letalstva TO, kot do celotne TO, ki ji te skupine in posamezniki ne priznavajo 50 let neprekinjenih tradicij in skupnih vrednot s SV, žalijo pripadnike TO in večino veteranov vojne za osamosvojitev. Pomemben dogodek, ki je najmanj raven preletu helikopterja leta 1991 se je zgodil 25. junija 1932. Slovenec Peter Križaj, pilot italijanskega vojaškega letalstva in član TIGR je preletel državno mejo in pristal v Ljubljani, ter leta 1934 bil sprejet v letalstvo Kraljevine Jugoslavije. Od leta 1936 do 1938 je sodeloval v več kot 100 zračnih bojih v letalstvu španske republike. Decembra 1944 je postal poveljnik tretje eskadrilje 11. lovske divizije Jugoslovanske Armade in sodeloval v zaključnih bojih na sremski fronti. Na letališču Ljubljana-Polje je leta 1962 ustanovljena vojaška trenažna eskadrilja v okvirju Letalske zveze Slovenije. Prvi poveljnik je bil Anton Gašpar. 1969 je eskadrilja dobila bojna letal za podporo kopenskih sil SOKO 522. Piloti so bili izurjeni za raketiranje, mitraljiranje in bombardiranje.
Leta 1973 je ustanovljena trenažna eskadrilja TO na letalih J-20 Kraguj na letališču Cerklje. 1978 je premeščena na letališče Brnik, vendar je operativno bila podrejena JLA. Piloti (rezervisti) eskadrilje so bili odlično usposobljeni tako za dnevno kot za nočno bojno delovanje. Za obrambne naloge so usposabljali civilne pilote iz Slovenije in drugih republik. Naloge so izvrševali prostovoljno v prostem času. Leta 1984 je eskadrilja z J-20 Kraguj bila ukinjena, piloti pa so nadaljevali z letenjem na letalih UTVA 75 v lasti Slovenske letalske zveze. Eskadriljo so leta 1988 ponovno opremili z letali J-20 Kraguj, ki jih je JLA materialno in logistično predala TO Slovenije. Popolnjena je bila z rezervnimi pripadniki TO, piloti in mehaniki, podrejena pa je bila Republiškemu štabu TO. Letala so bila ves čas v 100 odstotni pripravljenosti. Poveljnik je bil rezervni stotnik Peter Merljak, namestnik pa rezervni stotnik Franci Anderlič.
V TO Slovenije je leta 1972 iz članov in letal Zveze letalskih organizacij  Slovenije ustanovljeno 7 letalskih oddelkov pri Pokrajinskih štabih TO Gorenjske, Zahodnoštajerske, Vzhodnoštajerske, Dolenjske, Severnoprimorske in Ljubljane. Ko so ustanovljeni padalski oddelki, so formirani letalsko-padalski vodi. Pripadniki eskadrilje RŠTO, rezervni letalski častniki Slovenci so v sodelovanju z inštruktorji Slovenske letalske zveze izvajali redna usposabljanja letalsko-padalskih vodov. Poveljniki, piloti, mehaniki in zemeljsko osebje v letalskih enotah TO so bili častniki, podčastniki in vojaki razporejeni v TO Slovenije. Bojno usposabljanje so po letu 1984 samostojno vodili rezervni častniki letalstva, pripadniki TO. Za delovanje v vojnih razmerah (izvidovanje, mitraljiranje, raketiranje in bombardiranje) so usposobili civilne pilote na letalih SOKO-522 in SOKO J-20 Kraguj. Edinstven primer v svetu je bilo usposabljanje pilotov za samostojno vzdrževanje bojne pripravljenosti letal v partizanskih pogojih bojevanja. Piloti eskadrilje RŠTO in letalskih oddelkov PŠTO so bili usposobljeni za sposobnosti mehanik, instrumentalist, električar in orožar. Skupaj je imela TO Slovenije med leti 1972 in 1991 na vojaškem razporedu: 6 letalsko padalskih vodov in eno eskadriljo z 41 letali in 52 piloti.
Eskadrilja RŠTO 12 letal Kraguj je bazirala na Brniku. V miru ni imela aktivnih pripadnikov. Nahajala se je na vojaškem delu letališča, ki je bil varovan v skupnem sistemu varovanja letališča Brnik. Poveljnik eskadrilje letalski stotnik TO Peter Merlak in piloti so maja 1991 zavrnili ukaz za prelet na letališče Cerklje. Na Brniku  je 21. 6. 1991 pristalo 6 He.MI-8 s piloti, mehaniki in vodom specialcev, ki so varovali odtujitev letal  pred posegom Slovenske milice, ki je varovala letališče. Kako dobro je eskadrilja bila vzdrževana in pripravljena za bojno delovanje, priča tudi to, da so piloti JLA v 12 minutah poleteli z vsemi letali na vojaško letališče Cerklje. To je treba vedeti tudi zato, da posamezniki nebi trdili, da se je letalstvo TO samorazorožilo!
Med osamosvojitveno vojno so letalski vodi TO bili v pripravljenosti. Do leta 1994 so usposabljanje in delovanje nadaljevali po načrtih RŠTO RS za tem pa do ukinitve leta 1998 po načrtih generalštaba SV. Letalsko padalski vod je sodeloval  na vaji SV, DRAVA 96.
Osrednji govornik na slovesnosti ob 100 letnice letalstva v Brežicah je bil predsednik Republike Slovenije in vrhovni poveljnik obrambnih sil Borut Pahor, ki je vojaškim letalcem ob prazniku čestital in poudaril pomen rodu letalstva, katerega korenine segajo v leto 1919. "Sto let po začetku razvoja slovenskega vojaškega letalstva moramo zbrati vse izkušnje, znanje, modrost in odkritost teh stotih let.«
Poveljnik 15. polka Vojaškega letalstva Slovenske vojske polkovnik Bojan Brecelj je v nagovoru poudaril, da so se slovenski vojaški letalci bojevali v drugih vojskah, o čemer je malo znanega in je najpomembnejši mejnik prelet helikopterja Gazela v vrste Teritorialne obrambe. Pozabil pa je na skoraj 30 let letalstva te iste Teritorialne obrambe in na mnoge posameznike, ki so zaslužni za stoletno pot slovenskega vojaškega letalstva. Upam, da bo ta zapis in nasvet predsednika Pahorja, pomagal ohranjati zgodovinski spomin na slovenske letalce v spominski sobi 15. polka SVL.

pk. v pokoju Ivan Herbert Kukec                                                                 

Viri
Posebna izdaja Revije Obramba, 40 let trenažne eskadrilje, julij 2012
Mag.Boris Bolfek, Teritorialna obramba 1968-1990  magistrsko delo
Pričanje let.stotnik TO Franci Anderlič, namestnik poveljnika eskadrilje RŠTO
Fotografije, osebni arhiv Franc Anderlič
Poster 100 let slovenskega vojaškega letalstva, Revija Obramba, jan.2018 in Revija Slovenska vojska, december 2018.

Letalo J-20 Kraguj (sl. Kragulj). Proizvajalec SOKO Mostar. Lahki kovinski trenažno bojni jurišnik. 295 km/h. 2x mitraljez 7,7mm Colt Browning, 2x 50kg bombe, 2x noslica raket zrak zemlja.



Vir: Ivan Herbert Kukec

Komentarji

Vsebina spletne strani se prikazuje glede na uporabniški nivo. Za prikaz celotne vsebine, komentiranje in glasovanje je potrebna prijava.

Uporabniško ime:
Geslo:

Registracija novega uporabnika.

Pozabljeno uporabniško ime in geslo

Forum
Koristne informacije, aktualne teme
Peticije
Podpisovanje peticij o aktualnih temah
Veteran
Glasilo Veteran
Spomini 1991
Spomini na osamosvojitveno vojno
Mediji o nas
Časopisni izrezki, članki, ...
Kazalo strani
Prikaz drevesne strukture spletne strani
Kontakti
Pokličite nas, pišite nam ...

Izberi kategorijo

Proslave

Srečanja

Pohodi

Šport

Rezultati

Pozivi

Komemoracije

Vabila

Obvestila

Napovedniki

Razpisi

Svečanosti

Usposabljanje

Poročila o delu

Izberi vse

skupaj št. pogledov strani: 432
št. pogledov trenutnega uporabnika: 421
Slovenska Vojska Zaposlimo

ZVVS, Rojčeva ulica 16, p.p. 2780, 1110 Ljubljana, Telefon: 01 524-17-84, Telefaks: 01 524-26-88, E-pošta: zveza@zvvs.si

© 2008 ZVVS, Vse pravice pridržane!Avtorji / DisclaimerPravno obvestilo / LegalOblikovanje: potres izdelava spletnih strani in grafično oblikovanje

strežnik: ZVVS.si@zvvs.si | strežniški datum in čas: 15.12.2019 19:46:35 | čas izdelave strani: 0,426s